Our

Aktuality

Řídit autobus by mohli již osmnáctiletí

Česká asociace organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD), která sdružuje všechny objednatele veřejné dopravy v České republice, bude apelovat na vládu, aby za určitých podmínek snížila věkovou hranici pro řízení autobusů z dnešních 21 na 18 let. Důvodem je jednak dlouhodobý nedostatek řidičů a také některé podmínky, které neodpovídají realitě, a zbytečně odrazují především mladé lidi vykonávat toto povolání. Ke snížení věkové hranice už přikročili i v některých evropských zemích, například v Nizozemsku.

Nedostatek dostupných řidičů autobusů trápí prakticky všechny dopravce napříč Českou republikou a stává se problémem také na celoevropské úrovni. Důvodem je jednak snižující se společenská prestiž tohoto povolání, ale také příliš striktní podmínky pro získání potřebného řidičského oprávnění a profesní způsobilosti. Průměrný věk řidičů autobusů se neustále zvyšuje a reálně hrozí, že po odchodu starších řidičů do důchodu bude nutné začít výrazněji omezovat provoz autobusových linek, protože je už nebude mít kdo řídit. Ostatně už nyní k tomu v některých oblastech dochází a bez systémového řešení v tomto ohledu nesvítá naděje do budoucna. Proto je potřeba udělat maximum pro získání zájmu zejména mladých lidí po tomto povolání a umožnit jim za určitých podmínek usednout za volant autobusu již po absolvování střední školy. „To je totiž moment, kdy si spousta lidí hledá práci, ale řídit autobus ještě kvůli věku bohužel nemohou. A jakmile najdou mladí lidé pracovní uplatnění jinde, v pozdějším věku už je budeme lákat za volant jen velmi těžko, navíc za poměrně přísných podmínek a s vysokými vstupními náklady,“ uvádí Aleš Stejskal, předseda ČAOVD.

Organizátoři veřejné dopravy proto v těchto dnech iniciují jednání se zástupci Ministerstva dopravy ČR a Vlády ČR pro možnost úpravy legislativy tak, aby mohli řídit autobus už lidé od 18 let. „Uvědomujeme si, že řídit autobus plný lidí je mnohem zodpovědnější a náročnější než osobní auto. Proto musí být snížení věkové hranice podmíněno například omezením řídit autobusy, které nebudou delší než 12 metrů, nebudou jezdit na linkách delších než 50 kilometrů nebo u nich bude omezen počet odpracovaných hodin,“ říká Petr Tomčík, místopředseda ČAOVD pro legislativu a ekonomiku a ředitel organizace ROPID, která má na starosti spolu s IDSK veřejnou dopravu v Praze a Středočeském kraji. Pro mladé adepty by také měly být přísnější požadavky na vstupní psychotesty nebo na počáteční odborné školení. „To, jak je řidič morálně i psychicky vyzrálý a odolný vůči stresu, často vůbec nezáleží na věku. I třicetiletý člověk, který autobus nikdy neřídil, musí nejdříve nasbírat zkušenosti a musí projít vstupními testy, aby se vůbec prokázalo, že je pro takto zodpovědnou práci způsobilý,“ dodává Petr Tomčík. Záměr je vytvořit obdobné podmínky, které platí u řidičů nákladních vozidel v rámci odstupňovaných kritérií a možnosti získat řidičské oprávnění již od 18 let. Tato snaha také reflektuje aktuální iniciativu Ministerstva dopravy ČR za určitých podmínek snížit minimální věk pro získání řidičského oprávnění skupiny B.
Tento návrh má plnou podporu i mezi jednotlivými autobusovými dopravci a u Svazu dopravy ČR, který již s Vládou ČR také jedná. „Už před třemi lety jsme podávali návrh zákona, který by umožnil lidem mladším 21 let řídit autobus. Protože je situace s počty řidičů dál špatná a nemá koncepční řešení, podporujeme jakoukoliv iniciativu, která povede k výchově profesionálních řidičů napříč obory. Většina dnešních šoférů v předdůchodovém věku získala řidičský průkaz na vojně, to dnes neexistuje, je proto potřeba přizpůsobit školství. Ideálním řešením je proto vznik učebního oboru, který zájemce na tuto profesi připraví,“ říká za dopravce Daniel Adamka, prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech.

Kromě možnosti snížení věkové hranice jsou dalšími nástroji pro získání nových řidičů uvolnění vízové politiky, zrychlení a zjednodušení všech procesů pro možnost náboru zahraničních pracovníků, lepší motivace stávajících řidičů jednotlivými dopravci, ale také zlepšování pracovních podmínek nejen díky nové moderní technice, ale i třeba zlepšováním zázemí řidičů na konečných zastávkách nebo optimalizací jízdních řádů. S možností snížení věkové hranice souvisí i dlouhodobá vize vzniku speciálního učebního oboru na středních školách, který bude přímo vychovávat řidiče pro toto řemeslo.

Organizátoři veřejné dopravy diskutovali možnosti zlepšení podmínek na železnici pro regionální osobní vlaky

Ve dnech 19. až 21. října 2022 proběhlo v Lipně nad Vltavou pravidelné jednání České asociace organizátorů věřené dopravy. Ta sdružuje všechny organizace zřízené kraji a městy za účelem koordinace různých druhů veřejné dopravy v krajích a jejich městech.

Členové ČAOVD na jednání diskutovali se zástupci Ministerstva dopravy, Správy železnic a SVOD Bohemia širokou škálu témat, která v současné době silně ovlivňují budoucnost provozu na regionálních tratích. Zejména se jedná o elektrizaci drah a nasazování ETCS na jednotlivé tratě. Během diskuse se členové ČAOVD shodli, že ETCS i elektrizaci podporují, doporučili však zvážit sladit termíny zavádění ETCS s elektrizaci tratí nebo se změnou napájení tratí. Vzhledem k převisu poptávky po instalaci systémů ETCS do hnacích vozidel ze strany dopravců by bylo vhodnější spouštění ETCS na jednotlivých tratích rozvolnit, aby nebylo nutné dopravu na těchto tratích z důvodu nedostatku vozidel omezovat.

Dalším široce diskutovaným tématem byla pravidla pro poskytování státem nařízených slev. Většina členů ČAOVD se shodla na tom, že stávající pravidla slev pro regionální dopravu jsou vhodně nastavená a není třeba je měnit. Podařilo se sladit podmínky pro železniční i autobusovou dopravu. Za vhodné považuje sladit tato pravidla i s městskými dopravami. Rozdíly mezi pravidly pro městskou a regionální veřejnou dopravu působí cestujícím problémy zejména na švech mezi těmito systémy.

Výraznou diskusi členů ČAOVD vyvolala problematika konzervace tratí. V této oblasti se zatím nejeví jednoduché řešení a je potřeba problematiku dále konzultovat.

Naopak ČAOVD jednoznačně podporuje snahu o zlepšování služeb Správy železnic na železničních stanicích formou budování inteligentních přístřešků s on-line informačními kiosky. Členové ČAOVD Správě železnic doporučili využívat pro tyto kiosky data přímo od organizátorů, kteří v rámci svých krajských dispečinků sdružují nejpřesnější informace o aktuálních výlukách, náhradních dopravách i o mimořádnostech.

Důležitým diskutovaným tématem byla i oblast Státního jednotného tarifu, kde členové ČAOVD prověřovali množnosti jeho propojení s jednotlivými krajskými tarifními systémy. Jednotlivé systémy aktuálně hledají možnosti propojení. Nejblíže je tomu v současné době PID. Je však nutné dořešit ještě určité právní aspekty spolupráce.

Vedle výše uvedených odborných témat se členové ČAOVD seznámili s novinkami ze svých krajů i ze Slovenska zastoupeného jednotlivými koordinátory i sesterskou organizací – Slovenskou asociáciou organizátorov verejnej dopravy. Diskutovali problematiku nedostatku řidičů a enormního růstu cen paliv a dalších vstupů. Problémy ve všech krajích jsou obdobné a zejména v oblasti nedostatku řidičů je nutný celostátní nebo dokonce i celoevropský přístup k řešení.

Členové ČAOVD se podrobně seznámili s aktuální problematikou veřejné dopravy v Jihočeském kraji během přednášky náměstka hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Mgr. Bc. Antonína Kráka. Jihočeský krajský koordinátor JIKORD byl hostitelem celého jednání.

33. schůze ČAOVD v Hradci Králové

Ve dnech 4. – 6. května 2022 proběhla v Hradci Králové 33. řádná schůze ČAOVD. Nosným tématem veřejných i kuloárních jednání byla problematika ETCS. Tu přijeli objasnit zástupci MD ČR (Ing. Jindřich Kušnír, ředitel Odboru drážní a vodní dopravy), Správy železnic (ing. Tomáš Konopáč, odbor koncepce a strategie) a generální ředitel AŽD, a.s. Ing. Zdeněk Chrdle. Na jednání byla místo jednotlivých slovenských členů přijata za nového člena Slovenská asociace organizátorov verejnej dopravy. Na jednání byly prezentovány i nové výrobky a služby přidružených členů asociace. Významnou prezentaci pak měl zástupce Svazu osobních železničních dopravců ing. Petr Moravec. ČAOVD našlo se SVOD řadu společných zájmů a možných synergií.

32. schůze ČAOVD v Harrachově

Ve dnech 6. – 8. října 2021 bylo možné po delším přerušení způsobeném COVIDOvou situací uspořádat v Harrachově další 32. řádnou schůzi ČAOVD. Řádní i mimořádní členové se zúčastnili v hojném počtu, protože během posledních dvou let se uskutečnila řada událostí a změn, které bylo nutné prodiskutovat. Velká pozornost byla samozřejmě věnována situaci ve veřejné dopravě v souvislosti s COVID, dále byly projednány samostatné body spojené s problematikou prodeje jízdních dokladů jménem koordinátora, vznikem centrálního koordinátora, přepravou koloběžek ve vozidlech, oblastí dat a vyhledávačů spojení a nových odbavovacích zařízení. Velkou pozornost vyvolaly informace zástupců MD ČR ať už spojené se zaváděním ETCS, tak s dalšími tématy z oblasti veřejné dopravy. Na schůzi bylo opakovaně zvoleno představenstvo ČAOVD, odsouhlasena zpráva o činnosti, plán rozpočtu a účetní dokumenty a dále byli přijati dva noví mimořádní členové: ARRIVA TRANSPORT a M-LINE. Součástí schůze byla odborná exkurze vlaky v objednávce Libereckého kraje.

Vznikla Slovenská asociácia organizátorov verejnej dopravy

Tři slovenští organizátoři integrovaných dopravních systémů založili v srpnu 2020 sdružení pod názvem Slovenská asociácia organizátorov verejnej dopravy (SAOVD). Asociace oficiálně vznikla dne 8. října 2020 zápisem do registru zájmových sdružení právnických osob.

Zakladateli asociace jsou Bratislavská integrovaná doprava, a.s. (BID, a.s.), Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o. (IDŽK, s.r.o.) a IDS Východ, s.r.o., jako organizátor integrované dopravy na východním Slovensku, založený Košickým a Prešovským samosprávným krajem. První předsedkyní Správní rady SAOVD se stala Zuzana Horčíková, která je zároveň generální ředitelkou BID, a.s.

Podle zakladatelů má být hlavní náplní SAOVD vzájemná spolupráce a výměna informací v oblasti organizace veřejné dopravy a budování IDS, koordinace dopravy mezi jednotlivými regionálními IDS navzájem, a společný postup v oblasti legislativních změn.

 

slov

„Cieľom nášho združenia je zároveň vytvárať spoločnú platformu za účelom zastupovania záujmov všetkých členov na rokovaniach s orgánmi miestnej a ústrednej štátnej správy a pri presadzovaní legislatívnych zmien v oblasti verejnej osobnej dopravy,“ uvedla Zuzana Horčíková.

Mezi aktivity SAOVD bude rovněž patřit organizování a účast na odborných seminářích v oblasti veřejné dopravy, nebo vytvoření marketingové platformy pro propagaci konceptu integrované veřejné dopravy a jejích výhod pro cestující.

SAOVD má sídlo v Žilině. Řádnými členy sdružení mohou být jen právnické osoby, jejichž předmětem činnosti je přímá organizace veřejné dopravy prostřednictvím provozu IDS. Ostatními členy se mohou stát právnické osoby, které spolupracují s organizátory veřejné dopravy nebo vyrábějí produkty či poskytují služby potřebné na zajištění veřejné dopravy.

SAOVD a ČAOVD budou nadále úzce spolupracovat, a to formou účastí na společných členských schůzích nebo dalších společných aktivitách.

Stát chce investovat do bezpečnosti železnice 90 miliard

Modernizace železničních přejezdů a zabezpečovacích zařízení by měla dostat nový impuls. Stát hodlá do zabezpečení investovat 90 miliard korun do roku 2040.

Příslušný akční plán připravilo ministerstvo dopravy a Správa železnic společně s dalšími odborníky, dopravci, odbory a jednotlivými kraji. „Navázali jsme na práce probíhající od roku 2017 a po nehodě na lokální trati v Perninku jsme si uvědomili, že potřebujeme mít plán zabezpečení i pro méně vytížené tratě. Máme tedy Plán pro celou železniční síť u nás. Potřebnost těchto investic bohužel potvrzuje i střet dvou vlaků na Domažlicku,“ říká ministr Havlíček.

Stát hodlá jít cestou ETCS (European Train Control System – evropský vlakový zabezpečovací systém). Pilotním úsekem, kde bude zahájen výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS, se v roce 2023 stane trati mezi Olomoucí a Uničovem.

Podrobnosti naleznete na webu Ministerstva dopravy.

Snímek jsme převzali z fotobanky Správy železnic.

Aktuální opatření v dopravě

Opatření platná od 28. 10. 2020

Vláda s účinností ode dne 28. října 2020 od 00:00 hod. do dne 3. listopadu 2020 do 23:59 hod, zakazuje volný pohyb osob na území celé České republiky v době od 21:00 hod. do 04:59 hod. s výjimkou:

1. cest do zaměstnání a k výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti a k výkonu povinnosti veřejného funkcionáře nebo ústavního činitele a zpět do místa bydliště,

2. výkonu povolání,

3. výkonu činností sloužících k zajištění

a) bezpečnosti, vnitřního pořádku a řešení krizové situace,
b) ochrany zdraví, poskytování zdravotní nebo sociální péče,
c) veřejné hromadné dopravy a další infrastruktury,
d) služeb pro obyvatele, včetně zásobování a rozvážkové služby,

4. neodkladných cest, jejichž uskutečnění je nezbytně nutné i v nočních hodinách z důvoduochrany života, zdraví, majetku nebo jiných zákonem chráněných zájmů.

Cestování z/do České republiky má také výjimku z opatření. Je možné využít dopravní prostředky, jednotlivé spoje naleznete ve vyhledávačích spojení.

Celé usnesení je k dispozici na stránkách Vlády ČR.

 

31. schůze ČAOVD v Terchovej

Pod patronací společnosti IDŽK se v Terchovej ve dnech 13. – 16. října 2019 uskutečnila 31. schůze ČAOVD. Účastnící akce projednávali novinky z oblasti veřejné dopravy v ČR i na Slovensku. Odsouhlasena byla změna sídla ČAOVD a přijetí společnosti IDS Východ, s.r.o. za řádného člena ČAOVD a za mimořádného člena společnost ANTE. Na místě byla se zástupci MD ČR široce diskutována problematika novely Zákona o drahách a dále problematika Státního jednotného tarifu. Proběhla rovněž diskuse o zapojení slovenských organizátorů dopravy do ČAOVD.

Systém jednotných jízdenek na dráze prošel Poslaneckou sněmovnou

Dolní komora Parlamentu České republiky v září schválila návrh zákona o drahách. Nyní materiál projednají senátoři. Nová norma zavádí například jednotný tarif jízdenek „One ticket“. Ten počítá s jednou jízdenkou pro více dopravců a následnému rozúčtování podílů podle skutečně využitých spojů.

„V současné době si musejí cestující v případě přestupů mezi spoji různých dopravců kupovat více jízdenek. Systém jednotného tarifu by měl cestování výrazně zjednodušit. Cestující si zkrátka zakoupí jednu jízdenku a bude moci jednoduše nasednout do toho vlaku, který pojede první, bez ohledu na dopravce“, uvádí na webu resortu dopravy ministr Vladimír Kremlík.

Ministerstvo předpokládá, že vybudování a provozování systém na období pěti let přijde na čtvrt miliardy korun. Chce do něj zapojit všechny drážní dopravce provozující spoje na základě objednávek státu a krajů a dále také komerční služby.

Další informace o připravované službě jsou již nyní na webu oneticket.cz.

Na D35 se začal stavět další úsek

Stát zahájil práce na dalším úseku dálnice D35, a to medzi Opatovicemi a Časy. Naváže na část Časy – Ostrov, jejíž výstavba už běží. Obě stavby zrychlí dopravu mezi MOhelnicí a Hradcem Králové, které se v budoucnu má stát páteřní severní spojnicí mezi Čechy a Moravou.

„Díky právě zahájené stavbě máme na tomto dopravním směru rozestavěných 27 kilometrů nové dálnice D35. Věřím, že se nám díky tomu podaří odlehčit přetížené dopravě ve východočeských městech a obcích, zvýšíme bezpečnost všech účastníků silničního provozu, přispějeme k rozvoji regionu,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Nově rozestavěný úsek mezi Opatovicemi nad Labem a Časy měřící 12,6 kilometrů. Dříve zahájený mezi Časy a Ostrovem o délce měří 14,7 kilometrů. Oba úseky v celkové délce 27,3 kilometrů budou budovány souběžně a a práce na nich skončí v roce 2022.

Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou a po dokončení bude s celkovou délkou přes 200 kilometrů druhou nejdelší dálnici v ČR. D35 je také v celé svojí délce součástí globální sítě TEN-T evropských dopravních koridorů.