Our

Aktuality

28. schůze členů ČAOVD ve Středočeském kraji

Ve dnech 9. – 11. dubna 2018 se v Loučni u Poděbrad uskutečnila 28. členská schůze ČAOVD. Na programu jednání byly již tradičně novinky v oblasti legislativy, diskuse o aktuálním vývoji výběrových řízení na železniční a autobusové dopravce, prezentace novinek jednotlivých integrovaných dopravních systémů a prezentace ostatních členů. Hlavním tématem pak byla chystaná úprava cenového výměru Ministerstva financí, která řeší slevy pro děti, studenty a seniory. Za nového člena ČAOVD byl jednohlasně přijat koordinátor Integrované dopravy Žilinského kraje.

Stát chce podpořit alternativní paliva

Ministerstvo dopravy chce během tří let nechat na českém území vybudovat dvě desítky nových plnicích stanic na stlačený zemní plyn (CNG). Použije k tomu peníze Evropské unie v operačním programu Doprava. Mezi zájemce rozdělí až 50 milionů korun.

Cílem ministerstva je dosáhnout v příštích letech existence 200 stanic na CNG. Nově vybudovaná zařízení by měla sloužit osobní i nákladní přepravě.

Resort dopravy se připravuje podpořit také výstavbu stanic pro zkapalněný zemní plyn (LNG), a to ještě v průběhu letošního roku. Celkem ministerstvo počítá s podporou alternativních paliv v částce 1,2 miliardy korun.

Členové ČAOVD na veletrhu IT-TRANS

Ve čtvrtek 8. března letošního roku jsme se zúčastnili již potřetí mezinárodního veletrhu pro řešení IT ve veřejné dopravě IT-TRANS, který se koná každé dva roky na výstavišti Messe Karlsruhe. Setkali jsme se s paní Angelou Ailinger a panem Jochenem Georgem, projektovými manažery veletrhu.

Evropské peníze zaplatily investice do infrastruktury

České republice se podařilo vyčerpat všechny peníze z evropského operačního programu Doprava I. V závěru loňského roku EU proplatila českému státu zbývající část z celkových 150 miliard.

Peníze byly určeny na nové dálnice, klíčové silnice a rekonstrukce na železnici.

„Za evropské peníze modernizujeme D1 mezi Prahou a Brnem, stavíme nové úseky jihočeské dálnice D3, karlovarskou D6 nebo obchvat Třince na silnici I/11. Na železnici pak můžeme modernizovat trať Rokycany – Plzeň a rekonstruovat železniční stanici Olomouc,“ uvedl na webu ministerstva dopravy šéf resortu Dan Ťok.

Úspěšný je také operační program Doprava II., ze kterého se podařilo vyčerpat alokovaných 19 milird korun již s ročním předstihem.

Doprava v Olomouckém kraji má nový web

Veřejné dopravě v Olomouckém kraji se věnují nové webové stránky. Krajský koordinátor dopravy KIDSOK je spustil na adrese dopravaok.cz. Zřízení webu je reakcí na problémy, které v Olomouckém kraji vznikly v souvislosti se zavedením nových jízdních řádů autobusové dopravy. Lidé s jejich pomocí mohou upozornit na nedostatky v trasách a časech odjezdu autobusů, případně se zeptat na platné spojení.

„Název stránek je symbolický. Chceme, aby byla veřejná doprava v našem kraji v pořádku, tedy OK,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Zahradníček.

Web dopravaok.cz má zrychlit komunikaci s cestujícími, kteří hledají informace na internetu. Jeho cílem je maximálně zjednodušit hledání a usnadnit kontakt mezi občany a koordinátorem KIDSOK. Nový web nabízí cestujícím několik možností, jak si ověřit platnost spojení. Využívá přitom loni zřízené infolinky a nově k ní přidává také dotazy prostřednictvím webu. Ty budou vyřizovat stejní pracovníci, kteří odpovídají na infolince. K cestujícím by se tak mělo dostat více informací větším počtem kanálů.

Aktualizace k 16. dubnu 2018: Po stabilizaci autobusových jízdních řádů potřeba webu pro krizovou komunikaci pominula a důležité informace o veřejné dopravě v Olomouckém kraji cestující najdou opět primárně na www.kidsok.cz a www.idsok.cz.

Vláda počítá s národním tarifem na železnici

Vláda České republiky hodlá vytvořit národní železniční tarif, který by cestujícím umožňoval cestovat jakýmkoliv vlakem bez ohledu na dopravce. Předpokládá to návrh Programového prohlášení Vlády ČR schválený na zasedání kabinetu 18. prosince 2017. Premiér má nyní za úkol o dokumentu jednat se sněmovními stranami.

„Cestující si na nádraží koupí jízdenku a může nastoupit do prvního vlaku, který jede jeho směrem. Bez ohledu na to, jaké dopravní společnosti vlak patří,“ uvádí se v dokumentu.

Vláda chce dále investovat do nádraží a minimálně 60 významných budov opravit. Explicitně přitom vyjmenovává nádraží v Mostě, Praze-Smíchově a v Křižanově. Nevyužité prostory staničních budov by pak podle návrhu programového prohlášení mohly využívat samosprávy, případně podnikatelé.

Státem garantovaná veřejná železniční přeprava by měla být nadále zajištěna v rozsahu minimálně 7,4 miliard korun ročně, což podle kabinetu představuje téměř 37 milionů vlakových kilometrů ročně na 28 linkách dálkové dopravy. „Naším cílem je též modernizace vozidel a zvýšení kvality cestování,“ píše se v dokumentu.

Stát by měl dále posilovat konkurenci na železnici a podporovat otevřená nabídková řízení na státem objednávané rychlíkové spoje. Vláda chce rovněž začlenit trasy plánovaných vysokorychlostních tratí do územně plánovací dokumentace jednotlivých dotčených krajů a pokročit v jejich projektové přípravě. „Pro klíčová spojení budou zpracovány studie proveditelnosti. Prioritami jsou osy Berlín – Praha, Praha – Brno, Brno – Ostrava, u kterých chceme využít evropské financování,“ uvádí se v materiálu.

Celý návrh Programového prohlášení Vlády České republiky si můžete přečíst na webu kabinetu.

Dálnici D4 dostaví soukromý investor

Chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem chce ministerstvo dopravy postavit ve spolupráci se soukromým investorem. Ten by pak měl zajistit i dlouhodobou údržbu nové silnice.

Vyplývá to ze smlouvy mezi ministerstvem dopravy a sdružením, které projekt dostavby připraví. Tvoří je Česká spořitelna a společnosti White&Case a Obermeyer Helika. Už dříve se mu podařilo zrealizovat podobné zadání v případě obchvatu Bratislavy. „Poradce, který má zkušenost s podobnými dálničními projekty, je důležitý pro to, aby stát při jednání se soukromým investorem získal co nejlepší podmínky a nastavil vše správně,“ uvádí ministr dopravy Dan Ťok.

Pokud vše nezdrží spory u antimonopolního úřadu nebo komplikace při vydání stavebního povolení, mohla by stavba začít do tří let.

Stát zvažuje, že pokud se mu tento PPP projekt (z Public Private Partnership, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru) osvědčí, mohl by jít touto cestou také v případě investic do dálnic D6, D7 a D35.

Obrázek dálnice je pouze ilustrační.

Memorandum řeší dopravu v údolí Berounky

Ministerstvo dopravy, Středočeský kraj a Svazek obcí – Region Dolní Berounka chtějí společnými silami dosáhnout přesunu dálkové železniční dopravy mimo údolí Berounky. Trať Praha Smíchov – Beroun by poté měla sloužit především pro příměstskou dopravu.

Předpokládá to memorandum, které všechny tři instituce uzavřely v září.

„Naší snahou je prosadit ekonomicky obhajitelnou variantu přímého železničního propojení Prahy a Berouna/Hořovic, které povede mimo údolí Berounky a jako součást celoevropské páteřní železniční sítě bude využíváno nákladní i osobní dopravou,“ uvedl při této příležitosti ministr dopravy Dan Ťok.

27. schůze v Srní na Šumavě

Ve dnech 2. až 4. října proběhla v obci Srní 27. členská schůze České asociace organizátorů veřejné dopravy.

První den jednání se věnoval informacím Ministerstva dopravy o připravované tarifní integraci. Diskuse se vedla především o zaměstnaneckých výhodách zaměstnanců dopravce, takzvaných režijních jízdenkách. ČAOVD navrhuje buď zavedení stejných výhod pro všechny dopravce s tím, že krajům bude náklady hradit stát, nebo zrušení slev a ponechání rozhodnutí o jejich případném zavedení na vůli objednatelů dopravy.

Dalším tématem prvního den jednání bylo využívání stanic a nastavení poplatků za zastavení vlaku. Evropská legislativa se v tomto směru dynamicky vyvíjí, situací bude třeba se dále zabývat.

Druhý den jednání začal informacemi o takzvaných rychlých spojeních na železnici. Akce Praha – Brno ve fázi výběru zhotovitele. Bude následovat studie, která prověří možnosti tratí do cca 50 km v okolí Prahy. Dále je snaha o řešení úseku Praha – Beroun. Cílem všech akcí je uvolnit stávající infrastrukturu. Projekt se dotkne plánování nákupu nových železničních vozidel.

Dalším tématem druhého dne bylo čerpání evropského Operačního projektu Doprava na obnovu vozidel.

Dále zástupci Ministerstva dopravy informovali o přípravě novely přepravního řádu a požádali členy ČAOVD o připomínky k tomuto dokumentu.

Obsahem vystoupení zástupců Správy železniční dopravní cesty byl nový zákon o drahách a rovněž i jízdní řády vydávané pro České dráhy, které nezahrnují vlaky soukromých dopravců.

Dále se druhý den prezentovali dodavatelé zajímavých řešení pro odbavovací systémy.

Třetí den jednání byl věnován prezentacím jednotlivých organizátorů veřejné dopravy.

Prezentace hostů jsou k dispozi v sekci Dokumenty.

Na Moravě připravují společnou jízdenku

Čtyři moravské kraje směřují k propojení svých odbavovacích systémů ve veřejné dopravě. Cestujícím by tak v budoucnu mohla stačit jediná jízdenka pro putování Olomouckým, Zlínským, Jihomoravským i Moravskoslezským krajem. Regiony by toho rády využily nejen pro své vlastní občany, ale také jako zajímavou službu pro turisty.

Nová služba využije moderních bankovních a čipových karet, počítá se také s aplikacemi v mobilních telefonech. Organizace koordinující dopravu budou sdílet data o přeshraničních jízdenkách, aniž by se přitom vzdaly rozhodování o tarifech v jednotlivých krajích.

Jízda regionálními vlaky a příměstskou i městskou dopravou by mohla být pro cestující výhodnější z hlediska ceny. Navíc by se tímto způsobem zatraktivnila.

Propojení krajských odbavovacích systémů umožňuje právě probíhající příprava nových smluv s železničními dopravci, pořizování příslušných zařízení do autobusů a dlouhodobá spolupráce krajských koordinátorů dopravy.